Wednesday 12 February 2014

MENANGANI KENAIKAN KOS SARA HIDUP MASAKINI


Salaam, rasanya lama jugak tak update blog ni. Hari ni ada free time sikit so bolehlah share sikit lagi info kat dalam ni.

Kalau tengok tajuk kat atas, mesti nampak macam 'cliche', alah.. semua orang dah cakap pasal ni. Betul, Tapi berapa ramai yang betul betul kongsi caranya?

Kalau tanya saya ada dua cara utama macam mana nak hadapi beban peningkatan kos sara hidup ni. Sama ada :

a)    Turunkan perbelanjaan

b)    Tambahkan pendapatan

Kalau kita pilih a), kita kena bersiap sedia untuk korbankan gaya hidup kita sekarang secara agak drastik kerana  jika kita tengok kadar peningkatan barang-barang keperluan utama, mungkin agak sukar, pasal kalau gaya hidup kita memang dah tahap basic data dari link ni mungkin menakutkan. (http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/after-subsidy-cuts-inflation-rate-spikes-and-likely-to-accelerate-next-year)

Punca utama adalah kenaikan minyak, bila minyak naik, semua barang keperluan lain pun naik sama. Katakan rumah kita lebih kurang 35km dari tempat kerja (dalam kes saya laa). Kalau kita jumlahkan kos minyak & tol ( Dalam kes saya, minyak dalam RM25 & Tol RM 6.60) dan kira kos pengangkutan je untuk sebulan dah berapa? Tak campur ansuran bulanan kereta dengan kos selengara lagi.
Harga makanan pun dah banyak naik sebab harga gula pun naik lebih kurang 2 kali dalam masa 2 atau 3 tahun kebelakangan ni.
Jadi kalau kita nak ikut kadar inflasi yang Bank Negara keluarkan mungkin tak berapa kena sikit untuk rakyat biasa macam kita ni.

Jadi nak tak nak, kena tengok pilihan kedua(b) –Tambah pendapatan.
Bunyi macam mudah tapi macam mana caranya?
Ada macam-macam benda kita boleh buat kalau nak tambah pendapatan.


Overtime          
Kalau kerja kita boleh claim overtime, mungkin boleh buat kerja lebih masa untuk topup gaji bulanan kita. Tapi banyak mana overtime yg boleh kita buat? dan kalau saja saja buat overtime, salah tu, takut tak berkat nanti rezki yang kita dapat.

Kerja Sambilan / Part time
Mungkin boleh jadi tutor matematik/English/dll. masa hujung minggu, atau kalau yg. Pandai cakap macam deejay radio mungkin boleh jadi emcee majlis kawin :P

Berniaga
Kalau pandai buat kuih & kek  boleh ambik tempahan. Kalau pandai menjahit boleh bukak butik.

Kalau kita pilih overtime atau Kerja Sambilan, kekangan utama adalah masa. Kedua-dua pilihan tu memerlukan kita memodalkan masa yg. Banyak diluar waktu kerja kita. Kalau dah berkeluarga, sukar untuk korbankan masa bersama keluarga pasal dari pagi sampai petang dah penat bekerja. Jumlah wang tambahan yg akan kita dapat pulak selalunya berkadar terus dengan masa yang kita luangkan untuk kerja lebih masa atau kerja part time tu.

Pilihan yang agak menarik sebenarnya adalah Berniaga. Pasal apa? biasanya  kita boleh leverage usaha & masa kita dalam menjana pendapatan melalui bisnes. Tapi pilihan bisnes jugak penting. Biasanya keadaan kewangan kebanyakan dari kita memang cukup-cukup tiap-tiap bulan. Bukan semua dari kita mampu untuk keluarkan 10 atau 20 ribu untuk buat modal berniaga. Habis tu berniaga apa yang tak pakai modal banyak? Sebelum tu, bila kita nak berniaga, kena tengok konsep 5Ps of marketing dulu. Apa tu?

  •  Product    -  produk/servis yang kita nak jual tu kenalah bagus dan ada demand dari                                pengguna.
  • Price         -  Harga kena masuk akal, bukannya cekik darah.
  • People      -  Siapa yang akan pakai produk kita ni? Remaja ke?, golongan bekerja                                  ke? Ahli sukan ke?
  • Promotion - promosi biasanya akan menarik pelanggan baru untuk mencuba produk                              kita
  • Place        - Kat mana nak jual? Sekarang kita boleh pilih samada nak jual produk                                  kat kedai ataupun online je

Kalau kita amati 5P kat atas, tak banyak bisnes yg. menepati ciri-ciri penting ni.
Dalam banyak banyak bisnes, saya tengok ada satu bisnes yang menepati ciri-ciri di atas dan bagi saya amat fleksibel dan tak menyusahkan saya untuk melakukannya. Bisnes yang saya maksudkan adalah menjadi Shaklee independent distributor. Sebelum saya join, saya analisa bisnes ni dengan konsep 5 P kat atas tu. Saya dapati:
  • Produk Shaklee sangat berkesan dan sekarang ni mempunyai permintaan tinggi dari orang ramai
  • Harga produk Shaklee masuk akal, bukan harga yang melampau, jadi ramai orang mampu dan tiada masalah untuk mengguna produk ni secara berterusan
  • Range produk Shaklee banyak, dan sesuai untk setiap peringkat umur dan lapisan masyarakat. Maknanya market untuk produk-produk Shaklee sangat luas
  • Tiap-tiap bulan ada promosi tentang produk
  • Sekarang tak payah keluar rumah boleh berbisnes dengan Shaklee. Online je. Kalau nak buat offline pun, lagi bagus
Modal permulaan yang diperlukan hanyalah RM65 utk mendaftar sebagai ahli. Memang Insyaallah semua mampu. Tapi, antara benda yang paling penting, kita perlu support group yang berkesan dan mampu membantu kita dalam mengharungi cabaran cabaran bisnes. Salah pilih group, takut tak ada support dan komitmen. Kalau rasa peluang bisnes dengan Shaklee ni menarik, boleh hubungi no tertera kat sebelah kanan. Saya sudi membantu anda untuk berjaya bersama-sama dalam menambah pendapatan dan mengukuhkan ekonomi ummah. 

Semoga ekonomi kita semakin kukuh, Insyaallah.

-Azmin & Noor-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...